Ode aan Evel Knievel

Evel Knievel was ooit razend populair. Hij was vooral bekend om zijn motorsprongen. Hij sprong over van alles, zoals lange rijen bussen, ravijnen en een poel met ratelslangen. De meeste stuntmannen doen dat met lichte crossmotoren. Evel niet, die deed dat gewoon met een zware viertakt.  Zijn passie lag bij motoren. Hij genoot er van en wilde de grens van het haalbare zo ver mogelijk benaderen.
Reeds op 15 jarige leeftijd kwam Evel in contact met motoren. Van zijn vader kreeg hij voor zijn verjaardag een BSA 125 cc motor, waar hij zich volop uitleefde. De jonge (Robert Craig) Evel had geen zin om in de kopermijnen te gaan werken van het kleine stadje waar het gezin woonde. Na zijn schooltijd werd hij eerst professioneel atleet. Hij runde een ijshockeyteam en besloot daarna de motorhandel in te gaan. Om de zaak wat populariteit te geven besloot hij een motorsprong te maken over een bak met ratelslangen en poema’s. Dit was zijn eerste sprong. Later ging hij zich toeleggen op de motorcross wat natuurlijk goed te combineren was met stunten en motorsprongen. Evel werd stuntman, raakte bekend en trok veel publiek dat niet alleen voor zijn sprongen kwam maar ook voor de crashes die hij veel maakte. Hij grote geld lonkte en hij stemde met alles in. Hij kende geen limieten.
Op 1 januari 1988 maakte hij een van zijn populairste sprongen in zijn leven. In Las Vegas sprong hij over de vijver met fonteinen bij Caesars Palace over een lengte van 43 meter. De aanloop als wel de landingsweg waren veel te kort. Hij redde het niet en stortte neer. 29 dagen in coma en verbrijzelde bekken en benen waren het gevolg. Zijn sprongen werden echter steeds hoger en verder. De stuntman werd wereldberoemd. Zijn meestersprong over Grand Canyons ging niet door, omdat de autoriteiten er niet mee instemden.
Om commerciële reden stapte Evel over van Norton naar Harley-Davidson motoren. Het zal ongetwijfeld ook met chauvinisme te maken hebben gehad. Het stunten bracht veel geld in het laadje. Maar het ging er uiteindelijk ook weer net zo snel uit aan gokken, drank en ziekenhuizen. Ondanks dat Evel miljoenen heeft verdiend ging hij toch failliet.
Evel behoort tot de allerbekendste en grootste stuntmannen allertijden. Zijn 37 botbreuken die hij op liep dragen daar zeker aan bij. Door deze vele crashes heeft Evel erg veel operaties gehad. Tijdens één van de operaties heeft hij bij een bloed transfusie hepatitis C opgelopen hetgeen dodelijk is. Zijn lever had door de drank en het medicijnen gebruik veel geleden en werd getransplanteerd. Evel verbeterde zijn leven en trad uiteindelijk terug en leidde vanaf toen een rustig leven in Florida, waar hij zo nu en dan nog rondreed op een motor. Evel overleed op 30-11-2007 aan de longziekte longfibrose. Hij werd 69 jaar. Nu, 3 jaar na zijn dood is Evel nog altijd een American Icon.

Officiële website Evel Knievel

Advertenties

Over Bikermaniac

Heb het altijd te druk. Waar is de tijd! Life is too serious, make fun!
Dit bericht werd geplaatst in Motor en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Ode aan Evel Knievel

  1. White Lady zegt:

    Ik kende de naam wel, maar niet de persoon er achter.
    Leuk om te lezen en te weten!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s