Japanse Harley (deel 7 van 7)

Deel 7 en laatste deel over het nieuws van de verplaatsing van de Harley fabriek naar India.

Moeten we bang zijn dat Harley-Davidson motoren in India gaat assembleren? Nee, eigenlijk niet! De wereld wordt steeds ‘kleiner’. Door de komst van moderne technieken zoals computers, internet, vliegtuigen en auto’s is heel de wereld binnen handbereik gekomen. De mens is enorm mobiel geworden. Reizen, emigratie, vluchtelingen, import, export enz. hebben een enorme vlucht gekregen. Grenzen vervagen, grenzen gaan open. We zijn een multicultureel volk geworden. Rassen hebben zich vermengd. Originaliteit gaat verloren, das de keerzijde van de medaille.

We schrikken er van als Harley bekend maakt dat ze in Aziatische landen motoren gaan assembleren. Toch is buitenlandse productie en assemblage al heel lang gemeengoed. Wat voorbeelden waar we vreemd genoeg niet van opkijken. Heineken bier wordt in 70 landen geproduceerd. Fujifilm heeft een grote fabriek in Tilburg. De Volkswagen Kever is tientallen jaren in Mexico gemaakt. En zo kunnen er nog duizenden voorbeelden opgenoemd worden.

Als we het toch over Harley hebben. Heb je al eens gekeken waar je Harley kleding vandaan komt? Het grootste gedeelte komt gewoon uit China.

Moeten we bang zijn dat (in de toekomst) alle fabrieken naar Azië verhuizen? Nee, want we zien steeds meer dat productie verlegd wordt naar het land waar de afname is. Zo hebben een aantal Aziatische merken hun assemblage van motoren juist verlegd naar Amerika en ondergebracht bij de merken ATK, Vento en Bennche. Toegegeven, deze Amerikaanse merken produceren lang niet die grote aantallen motoren als de bekende motormerken, maar een begin is gemaakt.

China heeft onlangs de koppositie overgenomen van Japan en is nu de grootste motorproducent ter de wereld. In 2010 zijn er wereldwijd 50 miljoen motoren geproduceerd waarvan 27,5 miljoen in China. Dat is dus iets meer dan de helft van heel de wereld. China heeft meer dan 130 motormerken. Dit zijn weliswaar lichte motoren, maar door de welvaartgroei zullen zware motoren een groter marktaandeel krijgen. En die welvaart groei komt er geheid zie deel 6 van deze serie.

Alleen al in de landen China en India samen wonen meer dan zeven keer zoveel mensen dan in Amerika. Het ligt voor de hand als in deze landen de welvaart stijgt dat in deze landen meer Harley’s verkocht gaan worden dan in Amerika. Wat is dan logischer om de productie en/of assemblage te verplaatsen naar Aziatische landen?
De wereld is ‘één’ geworden. De wereld is niet meer van toen. Ik ben er van overtuigd dat Harley’s in de toekomst in Azië gemaakt worden.

Zie mijn eerdere berichtgevingen:
Deel 6
Deel 5

Deel 4
Deel 3
Deel 2
Deel 1
 

PS:
– In de titel staat de tekst ‘Japanse’ maar in feite wordt hier ‘Aziatische’ bedoeld.
– Onlangs maakte Ducati bekend een assemblage fabriek te beginnen in Thailand.

Advertenties

Over Bikermaniac

Heb het altijd te druk. Waar is de tijd! Life is too serious, make fun!
Dit bericht werd geplaatst in Motor en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s