Het HOG “marketing” fenomeen

Van onze correspondent:

Harley-Davidson heeft onder het regime van Willy G Davidson in 1983 een marketing tool ontwikkeld waarbij niet het product maar de lifestyle werd gepromoot. In 1991 is dit zeer succesvolle concept gekopieerd naar Europa waar het werd geïntroduceerd tijdens de eerste Europese HOG rally in Cheltenham in Engeland. Het lifestyle concept was dermate efficiënt dat menig ander motor merk heeft getracht om deze vorm van “community” marketing te kopiëren. Ducati is daarin tot nu toe het beste geslaagd maar haalt het niet bij wat Harley-Davidson heeft gepresteerd. Community marketing houdt feitelijk in dat men zich concentreert op de bestaande klanten. Harley-Davidson kreeg dit voor elkaar door de HOG organisatie in het leven te roepen waarbij het product werd gepromoot door het creëren van een gevoel van eensgezindheid en samenhorigheid. Het gezamenlijke, broederschappelijke vrijheidsgevoel werd geassocieerd met het product. Door middel van films, brochures en verhalen van deelnemers laat men stoere mannen en sexy vrouwen in glanzend maatwerk leer de revue passeren. Telkens geprojecteerd in zonovergoten landschappen met prachtige uitzichten, ongerepte natuur en schitterende asfalt wegen zonder tegenliggers. Het ultieme easyrider gevoel met als slogan “live to ride and ride to live” en een website die opent met “Welcome to the family”.
Een uitermate slimme formule die wereldwijd heeft geleid tot 1,1 miljoen leden verdeeld over ca. 1500 chapters. Inmiddels heeft men de marketing machine aangepast. Het schijnt zo te zijn dat Harley rijders niet allemaal hetzelfde zijn want de doelgroepen zijn nu onderverdeeld en aangevuld met de “Harlystas” voor de Latino’s, “Iron elite” voor de kleurlingen,”military and veterans riders” voor mensen met een militaire achtergrond en de “women riders”. Voor deze laatste categorie is zelfs een speciale “roadmap to riding” bedacht. Het unieke van deze HOG formule is dat men de gehele marketing machine en alle bijbehorende kosten laat betalen door de eigen leden. Door de bijdrage van 73 euro per deelnemer wordt jaarlijks wereldwijd het niet geringe bedrag van bijna 80,3 miljoen euro binnengehaald. Informatie over de besteding is bij de HOG organisatie niet te achterhalen.
Volgens de HOG wordt dit geld gebruikt om hun leden diverse extra voordelen te bieden gedurende het lidmaatschap. We hebben deze door de HOG gemelde voordelen eens onder de spreekwoordelijke loep gehouden.

Een opsomming van de door de HOG toegezegde voordelen:

Fysiek ontvangt men:
A. Een lidmaatschapkaart.
B. Een geborduurde H.O.G patch (embleem).
C. Een H.O.G. pin ( speldje met het HOG embleem).
D. Het Touring handboek. Een Atlas (schaal 1: 30.000.000) met hierin een overzicht van de Harley dealers in Europa, Midden oosten en Afrika.
E. Het H.O.G. magazine. (luxe reclamefolder).
F. Toegang tot de website “hogeuropegallery.com).
G. Toegang tot de website “hogmembers.com).

En vervolgens de toezegging dat men gratis:
H. Mag deelnemen aan ABC’s of touring (een wedstrijd).
I. Mag deelnemen aan het Millage program. (competitie t.a.v. de gereden kilometers.
J. Mag deelnemen een jaarlijkse benefit rit “Maandag van miljoen mijlen” (kankerbestrijding).

En tegen betaling – al of niet met een korting – mag men deelnemen of gebruik maken van:
K. Als lid van een lokaal chapter (gekoppeld aan een dealer).
L. HOG evenementen.
M. Fly and ride programma.
N. Harley-Davidson Insurance Service.

O. Entree korting bij het Harley museum in Milwaukee.
P. HOG assistance (hulp bij pech onderweg).
Q. Vervoer motorfiets.
R. Safe Riders Training. (rijvaardigheids training).

Verder wordt gemeld dat men :
S. HOG artikelen mag kopen.
T. Dames met een Harley mogen lid worden van de “Ladies of harley”.
U. Voordelen in Europese hotels.

Al met al een behoorlijk aanbod aan voordelen. Maar hoe ziet dit eruit onder onze loep.

A t/m G
is wat men concreet koopt. De feitelijke waarde echter is ca. 15 tot 20 euro.
Deelname en of toegang tot een website kan niet als een toegevoegde waarde worden beschouwd, omdat de hier geboden informatie te googlen is via andere websites.

 H t/m I Het mogen deelnemen aan de spelletjes vertegenwoordigt eveneens geen waarde.

K t/m R Wekken de indruk dat hier voordelen geboden worden. Echter:
K. Deelname aan een chapter houdt in dat hiervoor extra contributie moet worden betaald. Hier is natuurlijk niets mis mee. Deze chapters beschikken vaak over een enthousiast bestuur die een duidelijke bijdrage leveren aan het plezier van hun leden. Aangezien deze chapters geen enkele financiële ondersteuning krijgen van de HOG is een bijdrage hieraan zeker gerechtvaardigd.
L. Als lid van de HOG krijgt men vaak entree korting bij HOG evenementen.
Deze korting is meestal ca. 5 tot 10 euro. Daarin tegen zijn de prijzen van drank, versnapering e.d…. opgehoogd t.a.v. de reguliere horecaprijzen, zodat deze korting al snel wordt terugbetaald.
M. Het Fly and Ride programma zou inhouden dat men korting kan krijgen als men een reis boekt waarbij de motor meegaat of op de bestemming wordt gehuurd. HOG heeft hiervoor een speciale organisatie te weten Claridon HOG. Navraag leert dat de prijzen ca. 6% hoger zijn dan bij soortgelijke organisaties die hetzelfde bieden
N. Harley-Davidson Insurance service biedt een motorverzekering. Deze verzekering kost echter niet meer of minder dan het afsluiten van een verzekering bij een reguliere maatschappij.
O. Toegang tot het Harley museum met een korting van 10%. Dit is wellicht interessant voor leden die in Amerika wonen en voor diegene die hier op vakantie zijn. Het gros van de HOG leden in Europa zal hier waarschijnlijk zelden of nooit komen.
P. HOG assistance. Dit is een regeling voor als men met de motor met pech onderweg staat. De motor wordt naar de dichtstbijzijnde dealer vervoerd en de kosten van een overnachting zijn meeverzekerd. Deze verzekering werkt uitstekend, omdat dit is opgezet met de Allianz group die een Europese dekking geeft. De HOG biedt hier inderdaad een voordeel. Het voordeel t.o.v. een rechtstreekse verzekering bij Mondial (onderdeel van de Allianz groep) bij een motor jonger dan 12 jaar is namelijk € 0,95 eurocent.
Q. Vervoer motorfiets. Hier wordt “iets” geboden waarover geen duidelijkheid is. Er wordt nergens benoemd wat dit zou kunnen inhouden. Mogelijk heeft het te maken met de HOG assistance (P) of met het Fly and Ride program (M)
R. Safe Riders training programma. Hier wordt de gelegenheid geboden om deel te nemen aan een rijvaardigheid training. Bij deelname kan men gebruik maken van een korting. Volgens de HOG betaald een lid voor deze rijvaardigheidstraining € 115,- per persoon in plaats van € 135,- De website van het bedrijf “de Leeuw Trainingscentre” waar deze training wordt gegeven, vermeld echter een standaard prijs van € 120,- per persoon. Het bedrijf geeft eventueel hierop nog een groepskorting.

en verder:
S.
Men mag HOG artikelen kopen.
De dealers verkopen echter gewoon HOG artikelen aan niet HOG leden.
T. Dames mogen lid worden van de Ladies of Harley en als een extraatje mogen deze dames vervolgens ook aan de “Motorcycle memories” wedstrijd meedoen.

U. Voordelen in Europese hotels. HOG zou een korting afspraken hebben met de hotels van de Accor groep. Binnen deze groep vallen o.a. Ibis , Orbis, Formule 1, Novotel en Etab. Een belrondje naar enkele van deze hotels leert dat men niet op de hoogte is van kortingafspraken. Sterker nog, men heeft nog nooit van de HOG gehoord en in het Europese systeem van deze hotelketen komt de HOG helemaal niet voor. Dit gegeven bevestigt de persoonlijk ervaring van de schrijver die de afgelopen 10 jaar op vertoon van het HOG pasje nog nooit een korting heeft kunnen bedingen.

Conclusie.
HOG is een instituut geworden dat feitelijk niet meer verkoopt dan een zonnig verpakte illusie. De kosten van de jaarlijkse HOG-bijdrage staan in geen enkele verhouding tot datgene wat wordt geboden. Het is de vraag, hoe lang HOG-leden deze vorm van geldklopperij nog blijven accepteren en zich laten dicteren door de HOG.
Tot die tijd kan de slogan van de HOG worden aangepast. Pay to ride and ride to Pay!

 Met dank aan onze gastschrijver.
Reacties over dit onderwerp en stukjes in het algemeen zijn welkom.

Advertenties

Over Bikermaniac

Heb het altijd te druk. Waar is de tijd! Life is too serious, make fun!
Dit bericht werd geplaatst in Motor en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Het HOG “marketing” fenomeen

  1. Simon zegt:

    Het verbaasd mij telkens weer hoeveel mensen tegen de H.O.G. agiteren en toch lid willen zijn van een H.O.G. Chapter of er in ieder geval bij willen horen.
    Standpunten K t/m R wekken niet alleen de indruk dat hier voordelen worden geboden, ze bieden ook daadwerkelijk voordelen. Immers, als H.O.G. lid krijg je korting op het gebodene. En het is daarbij irrelevant of de dienst of service goedkoper danwel duurder is bij een andere instelling.
    In 1993 ben ik H.O.G. Life Member geworden voor het toen astronomische bedrag van Hfl 1000,00. Omgerekend ongeveer € 454,00.
    In de 20 jaar dat ik lid ben van de H.O.G., heb ik meerdere SRT cursussen gevolgd, waarbij ik ongeveer € 120,00 minder heb betaald dan ik zou hebben betaald wanneer ik geen H.O.G. lid was. En het is daarbij irrelevant of een cursus bij Verkeersschool Leeuw goekoper is. Mind you, Verkeersschool Leeuw heeft deze cursus niet eens in het programma staan. Er is overigens niet één instantie in de Benelux die een soortgelijke training voor Harley-Davidson’s in haar programma heeft. Maar nu er toch vergeleken wordt, een VRO cursus bij de KNMV kost voor haar leden € 192,50 en voor haar niet-leden € 217,50. Dat is maar liefst 150 % duurder dan de cursus die de H.O.G. aanbiedt.
    Daarnaast heb ik bij het bezoeken van de verschillende European H.O.G. Rallies, H.O.G. Benelux Rallies en andere H.O.G. evenementen ook nog eens een kleine € 650,00 terugverdiend met de korting welke de H.O.G. hun leden geeft op zulke evenementen.
    Al met al heb ik het door mij betaalde lidmaatschapsgeld dubbel en dwars terugverdiend met de vele kortingen die de H.O.G. haar leden biedt.

    Maar wat voor mij het waardevolst is, en daarbij vallen alle al dan niet verkregen financiële voordelen in het niet, is de gezelligheid en niet-te-vergeten ervaring die ik bij de H.O.G. heb mogen beleven. En daar betaal ik graag contributie voor.
    En een ieder is vrij om te oordelen of het H.O.G. lidmaatschapsgeld voor hem of haar interessant is. Maar ik ben het wel op een punt met je eens Viktor, de H.O.G. is een fantastische community marketing club.

  2. Complimenten voor de degelijk onderzochte en goede opbouw van het artikel. Er wordt op de juiste wijze de kern geraakt. Voor mij temeer een reden om op een of andere wijze druk te gaan leggen op de HOG om transparantie en inspraak. Wanneer ik zoals de HOG stelt Member ben, suggereert dat minstens een vorm van onderdeel zijn van een organisatie. Ik heb niks tegen HOG en snap erg goed dat ik met plezier mezelf laat meeslepen in een commercieel circus. De opsomming sluit aan bij mijn groeiende gedachte wat er op voor is om HOG lid te zijn. Ik bezoek veel HOG evenementen en stel ook vast dat mijn voordeel als HOG-lid ten opzichte van niet leden erg marginaal aanvoelt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s