Blast de vergeten Buell

Zoals we allemaal wel weten is Harley-Davidson eind 2009 gestaakt met de productie van de Buell motoren. Vanwege de recessie en de daardoor teruglopende productie aantallen van zowel Harley’s alswel Buell’s was Harley-Davidson gedwongen te stoppen met de productie van Buell’s. Jammer, want ik vond het altijd geweldige fietsen. Maar eigenlijk gaat dit stukje daar niet over. Nee, ik wil het specifiek hebben over het model  ‘Blast’, letterlijk ontploffing. Dit model is nooit in Nederland verkocht en erg onbekend bij ons. De Blast is in feite niet meer dan een ‘halve’ Buell. Dus een V-twin waar men simpel één cilinder van af heeft gehaald. Zoals gezegd is dit model nooit ingevoerd bij ons, omdat Harley-Davidson Benelux van mening was dat de Blast niet bij het imago van Buell paste.

De Blast is een 1 cilinder van 500 cc met amper 34 pk en een drooggewicht van 160 kg. Harley-Davidson realiseerde zich destijds dat er een enorm gat was tussen de beginnende motorrijder en haar eigen aanhang. De gemiddelde Buell rijder is lang geen 20 jaar. De fabriek realiseerde zich ook dat ze miljoenen jonge potentiële motorrijders links lieten liggen. Uit het onderzoek bleek tevens dat de stap van niets naar een dikke V-twin te groot was als het gaat om rijvaardigheidseigenschappen, gewicht e.d. Harley-Davidson besloot dat er een lager instapniveau gemaakt moest worden voor de beginnende motorrijders, zodat de doorgroei naar een big twin wat makkelijker zou worden. Erik Buell kreeg de opdracht een nieuwe motorfiets te ontwerpen die makkelijk en sportief was. De motor moest een hoog ‘fun’ gehalte hebben. Een simpele 1 cilinder die makkelijk te berijden was en aanvankelijk in de markt gezet is voor $4400 werd de oplossing. De Buell werd ‘gehalveerd’ en een leuk speeltje was geboren. De motor werd in Amerika een groot succes bij met name rijschoolhouders. De Blast had de uitstraling van een echte Buell maar wel met halve spierballen. Met een lage zithoogte was hij uitermate geschikt voor de ‘nieuwe’ Harley rijder.

Toch het tij keerde. Buiten Amerika was er geen interesse voor de Blast. Harley-Davidson verdiende geen cent aan de Blast en de verkoopprijs was ver boven de prijs van zijn concurrentie. Hij werd geproduceerd van 2000 tot en met 2009 en stierf uiteindelijk samen met Buell aan een stille dood. De Blast is haast letterlijk ontploft en in rook op gegaan.

Hier volgt ie nog één keer.

Advertenties

Over Bikermaniac

Heb het altijd te druk. Waar is de tijd! Life is too serious, make fun!
Dit bericht werd geplaatst in Model, Motor en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Blast de vergeten Buell

  1. chesshirecat zegt:

    You’re correct, the BLAST was a fun machine! Great for off road riding as well as for zipping around here to there and all around the town! I didn’t know the reason it was not sold in Europe, so I’m glad I read your blog today. I have a guy who works for Eric Buell’s design team. I’ll ask him if Eric plans to release another bike similar to the BLAST and let you know what I find out!
    Good Blog!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s