Eric Buell Racing 1190 RS

Buell is na een korte break terug als Amerikaans motormerk. Eerst even een korte terugblik op de historie van Eric Buell.
De innovatieve ingenieur Eric Buell stond eens op de loonlijst bij Harley-Davidson. In 1990 startte hij zijn eigen bedrijf en ontwikkelde een naked streetbike met een Sportster motorblok als krachtbron. Buell bewees dat met een Harley-Davidson V-Twin een snelle en lichte motorfiets te bouwen is. De motorfiets werd een succes en Harley-Davidson kreeg interesse in het product van deze ex-werknemer. Het motormerk Buell werd door Harley-Davidson opgekocht. De dochtermaatschappij groeide verder uit onder de vleugels van Harley-Davidson totdat de recessie toetrad in 2006. De verkoopcijfers gingen achteruit en het in 2008 geïntroduceerd model 1125R met een Oostenrijks Rotax motorblok kwam niet ten goede aan de Amerikaanse originaliteit. In 2009 staakte Harley-Davidson met de productie van de Buell.

Sinds 2009 is Eric Buell weer achter de schermen bezig met een eigen motorfiets. De techneut Buell ontwikkelde een nieuwe motor voor de deelname in de AMA Pro Race klasse. Van deze motor, de RBS 1190RS, worden er slechts 100 gebouwd voor straatgebruik tegen een kostprijs van $ 40.000. Als de 100 stuks verkocht zijn heeft EBR genoeg geld om aan de AMA Pro Race deel te nemen. Handige jongen die Buell, hij sponsort zichzelf!
De EBR 1190RS heeft o.a. de volgende technische gegevens: vloeistof gekoelde V-Twin, 1190 cc, 175 pk, 6 versnellingen, 176 kg, brandstofinjectie en aluminium frame met geïntegreerde brandstof tank. Een carbon uitrusting kost $ 4.000.
De EBR 190RS heeft echter geen ABS en traction control. De prestaties zullen ongetwijfeld indrukwekkend zijn en de looks zijn geweldig.
$ 40.000 is veel geld voor de motorfiets, zeker in vergelijking in vergelijkbare modellen zoals de Aprilia RSV4, BMW S1000RR, Kawasaki ZX10R en Ducati’s. Gezien de prijs en de concurrentie zal de motor hoofdzakelijk verkocht worden aan rijders die loyaal aan Buell zijn. Mogelijk komen er in de toekomst nog andere en goedkopere modellen.

Advertenties

Over Bikermaniac

Heb het altijd te druk. Waar is de tijd! Life is too serious, make fun!
Dit bericht werd geplaatst in Model, Motor en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Eric Buell Racing 1190 RS

  1. bikermaniac zegt:

    Michiel, bedankt voor je opmerkingen. Ook ik maak fouten en typefouten! Ze zijn ondertussen aangepast. Ja, ik had wat kunnen zeggen over de V-Rod en de XR1200, maar het stukje gaat specifiek over de nieuwe bike.

  2. Michiel zegt:

    ik volg je stukken al een tijdje, maar begin me steeds meer te irriteren, zoals hierboven Eric Buell Peter noemen en starte hij zijn bedrijf eerder dan Harley-Davidson?
    Wellicht had je ook kunnen noemen dat de nieuwe motor die Eric voor Harley ontwikkelde eigenlijk die nu in de V-Rod zit, dus revolutionair met waterkoeling? En dat hij verder mocht met de sportmotor de XR1200? En dat hij zijn eigenbedrijf heeft mogen terugkopen voor weinig, met een verklaring om 2 jaar lang geen eigen motoren onder eigennaam uit te brengen.
    Verder gewoon lekker critisch blijven en leuke stukken schrijven waarvan je verder gaat denken.
    gr Michiel

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s