S&S X-Wedge motorblok

Het grote America kent eigenlijk maar één grote motorenbouwer en dat is natuurlijk Harley-Davidson. Daarnaast zijn er nog tal van kleine fabrikanten. In het V-twin segment is S&S een middelgrote speler, die voornamelijk motoren maakt voor de aftersalesmarket. Daarnaast produceert S&S of heeft S&S een belangrijke rol (gehad) bij de ontwikkeling van motoren voor o.a. Victory, Indian en Confederate.
Alle motoren die S&S produceert voor de aftersalesmarket zijn in feite afgeleiden, kopieën of replica’s van Harley’s Knucklehead tot en met Twin Cam. Men zou kunnen zeggen, dat er weinig originaliteit is bij S&S. Het antwoord hierop was de ontwikkeling van het X-Wedge motorblok. S&S ontwikkelde een compleet nieuwe V-twin vanaf een blanco vel. Alle minpunten van Harley motoren moesten daarbij worden verbeterd. Het blok moest een hoge kwaliteit hebben met en hoge betrouwbaarheid.
Tot nu toe is – vooral in Nederland – het X-Wedge blok onbekend gebleven. Dit wordt  voor een groot deel veroorzaakt door de hoge prijs van $ 9100 en het feit dat het blok niet in een standaard Harley frame past. Dit zijn dan ook de twee grootste minpunten.
Het X-Wedge blok wordt wel standaard ingebouwd bij sommige Amerikaanse custombouwers en Confederate.
Het motorblok is goedgekeurd in alle 50 USA staten en voldoet aan alle emissie eisen. Het is leverbaar in zilvergrijs gepoedercoat, zwart gemoffeld of gepolijste afwerking.

De krukas is uit een stuk gesmeed en heeft zelfsmerende glijlagers. Het blok heeft 3 nokkenassen die worden aangedreven door riemen (1 voor de inlaat en 2 voor beide uitlaten). De cilinderhoek is 56 ° (t.o.v. 45° van Harley-Davidson). De cilinderkop is vastgezet met 5 bouten i.p.v. 4, waardoor de koppakking een betere afdichting heeft. Injectie is standaard. Het blok is ontworpen voor eenvoudige servicing. 117 CI (1900 cc), 100PK. De zuigers staan bijna onder dezelfde hoek als de kleppen.
Dit geeft het X-Wedge motorblok de volgende eigenschappen:
–       Lange levensduur
–       Comfortabel en betrouwbaar
–       Verminderde zuiger interferentie en minder trillingen
–       Verminderd motorgeluid
–       Verhoogde duurzaamheid en de belastbaarheid

Resume: het is een perfect motorblok, dat sterk is, lekker soepel loop, stil is en minder trilt, maar misschien is dat wel hetgene wat je juist niet zoekt. De ‘puristen’ zeker niet…

Vergelijk de blokken met elkaar.

Advertenties

Over Bikermaniac

Heb het altijd te druk. Waar is de tijd! Life is too serious, make fun!
Dit bericht werd geplaatst in Model, Motor en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op S&S X-Wedge motorblok

  1. Pingback: Nieuw Indian motorblok Thunder Stroke 111 | Bikermaniac's Blog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s