Nieuwe Harley V-Twin voor Indiase markt

Volgens de media worden door Harley-Davidson plannen ontwikkeld voor een nieuw model voor de Indiase markt, dat in India geproduceerd gaat worden. Dit is weinig nieuws. In december 2010 heb ik al hierover geschreven in mijn blog.  Zie de 7 berichten over ‘Japanse Harley‘ op deze blog.

Nieuws is er wel over het model. Lange tijd was het onduidelijk of het om Sportsters ging die in India gemaakt gaan worden of dat het om nieuwe kleinere modellen gaat. Welnu, er komt een instapmodel onder de sportster. Het nieuwe model zal zijn debuut maken op de 2014 New Delhi Show. De V-Twin krijgt een cilinderinhoud tussen de 400 en 500 cc. De prijs is nog niet bekend. De motorfiets zal volledig worden vervaardigd in India in de assemblagefabriek in Haryana. De nieuwe motor moet in India de concurrentie aangaan met Aziatische merken als Hyosung, Hero MotoCorp en Bajaj.

Hoewel Harley licht herstellende is van de recessie, ligt de omzet van Harley-Davidson USA nog ver onder de piek van 2006. De groei van Harley-Davidson stagneert in Noord-Amerika en Europa en de nieuwe afzet in India en Zuidoost-Azië kan dat voor een nieuwe impuls zorgen. Om echt het merk te globaliseren, is Harley-Davidson op zoek naar uitbreiding in andere opkomende markten zoals Indonesië, China, Maleisië en andere Zuidoost-Aziatische landen.

Harley-Davidson heeft een snelle groei gezien van motorfietsen in India sinds het begin van de export in 2009. Het bedrijf rapporteerde een omzet van meer dan 1.000 motoren in India tussen juli 2010 en eind 2011. Hadee verwacht in India een omzet van meer dan 2000 motoren in 2012 en richt zich op tot 10.000 motoren voor het jaar 2016. Terwijl de grootste omzet nog altijd wordt gehaald in VS en Europa, wordt het procentuele aandeel van Azië en Latijns-Amerika steeds groter.

Momenteel zijn er 9 Harley-Davidson dealers in India. Tegen het einde van 2013 zullen er 4 bijkomen.

De vraag kan gesteld worden of deze lichte motor ook naar de westerse landen komt. Persoonlijk denk ik van niet. Ik verwacht dat hier te weinig markt voor is en dat de concurrentie in de middenklasse te groot is.

Ter informatie: In India rijden 37 miljoen motorfietsen in allerlei maten en soorten. India heeft de snelst groeiende motormarkt in de middenklasse. In 2011 India telde 125.000 miljonairs (in US Dollars).

Advertenties

Over Bikermaniac

Heb het altijd te druk. Waar is de tijd! Life is too serious, make fun!
Dit bericht werd geplaatst in Model, Motor en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s