Hoe vergaat het eigenlijk met Indian Motorcycles?

Ja, hoe is het daar eigenlijk mee? Lang niets meer van gehoord. We pikken de draad op in het histories overzicht in het jaar 2006. Indian was toen herrezen na de zoveelste faillissement/overname/herstart. Het in 1901 gestart bedrijf had alles behalve een glansrijk verleden achter de rug. Het positieve van Indian is wel de volharding om het steeds weer opnieuw te proberen.
Nadat een nieuw leven ingeblazen was, kwam Indian met een traditioneel modellen programma. Stuk voor stuk mooie motoren, moet ik zeggen. Helaas waren ze wat aan de dure kant en dat leidde tevens tot matige verkoopcijfers. Toen kwam de recessie in 2006 (USA) en dat deed de hele motorindustrie nergens goed en Indian kreeg rake klappen. Amerika’s tweede motormerk Victory zag kans om in april 2011 Indian voor een zacht prijsje over te nemen. Victory kocht het merk niet vanwege het succes van Indian maar vanwege de historische ‘naamwaarde’. Indian maar ook Harley-Davidson zijn een lifestyle, een begrip, een icoon, hebben een lang historisch verleden en een enorme naamsbekendheid. Victory zag wel toegevoegde waarde in de overname en wilde als het ware een beetje van dit imago naar zich toe te trekken. Het in 1998 opgerichte Victory miste immers nog aansluiting met een rijk historisch verleden, dat motorrijders op prijs stellen.
Victory verplaatste de fabricage van Indian motorfietsen van Kings Mountain NC naar de Victory fabriek in Spirit Lake, Iowa. Daarna werd het stil. De overname en de verplaatsing van de fabriek kostte dusdanig veel tijd dat er weinig ruimte was voor productie en ontwikkeling. De verkopen liepen (nog verder) achteruit. Diverse Indian dealers sloten hun deuren. In augustus 2011 rolde dan eindelijk de eerste Indian uit de fabriek in Spirit Lake.firstindian1

Victory zelf kwam goed uit de recessie met stijgende verkoopcijfers. De markt voor dit merk is groeiende, omdat Amerikanen onderhand wel eens iets anders willen dan alleen maar Harley-Davidson.
Gelukkig wil Victory het merk Indian behouden en ook onder die naam blijven verkopen met dezelfde historische naamsbekendheid en imago. Dat de 2 merken Victory en Indian technisch steeds meer op elkaar zullen gaan lijken is aannemelijk. Uiteraard heeft de fabriek nog maar één afdeling voor research en development. De motoren krijgen dezelfde technieken.
Het modellen programma van Indian bestond in 2012 slechts uit 3 modellen.
In december 2012 maakte Victory bekend dat het concern onder de naam van Indian met een nieuwe motor komt. Het geluid was alvast op de website te horen. Het laatste nieuws is dat Indian tijdens de Daytona Beach Bike Week op zaterdag 9 maart de nieuwe motor zal onthullen, die in de motorfietsen gebouwd gaat worden. Victory/Indian komt met een compleet nieuwe motorblok dat zij in 2 jaar ontwikkeld hebben vanaf een blanco vel papier. Het is een grote en nieuwe mijlpaal in het leven van Indian. De motoren van Indian zijn te herkennen aan de ronde cilinderkoppen. De cilinders staan onder een hoek van 45 graden, die van Victory onder een hoek van 50 graden. Zal de nieuwe motor van Indian op een Indian lijken of zal het op een Victory gaan lijken?

Je leest het hier op Bikermaniac. 9 maart meer.

Advertenties

Over Bikermaniac

Heb het altijd te druk. Waar is de tijd! Life is too serious, make fun!
Dit bericht werd geplaatst in Model, Motor, Victory en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s